poradniki RTV

Gwarancja na sprzęt RTV. Opłaca się dopłacić?

Jak często możesz pozwolić sobie na wymianę sprzętu RTV-AGD? Raz na 2 lata czy może raz na 5 lat? A może nie przewidujesz zakupu nowego sprzętu częściej niż co 7-8 lat? Dobrze wiemy, że wszystko zależy od budżetu, zachcianek i zmian technologicznych. Gdyby w ciągu 2 lat wprowadzono telewizory holograficzne z obrazem 8K w cenie obecnych LED-ów większość użytkowników zdecydowałaby się na wymianę. W ostatnich latach ta decyzja ma inne podłoże. Chodzi o wczesne awarie, które zdarzają się tuż po skończonym okresie gwarancyjnym.

Gwarancja na 3 lub 5 lat – nie za darmo

agd
źródło:https://pixabay.com/pl/kuchnia-ipad-piec-starym-stylu-610736/

Producenci elektroniki działają całkowicie inaczej niż kilkanaście lat temu. Dawniej nikt nie bał się dawać 5 lat gwarancji na odkurzacz, telewizor czy sprzęt grający. Teraz dostajemy standardowe 2 lata podczas, których zwykle nie dochodzi do żadnej awarii. Jednak po tym okresie zaczyna się wyczekiwanie na pierwsze problemy ze sprzętem. Najwięcej jest w laptopach, które notorycznie lubią palić kartę graficzną lub procesor i płytę główną po 2 latach pracy. Mając dodatkowy 1 rok gwarancji możemy się przed tym zabezpieczyć, ale tylko częściowo. Zdarza się, że komputer będzie działał nawet przez 3 całe lata i dopiero czwartego roku zacznie się notorycznie psuć. Dlatego najlepszą opcją jest wykupienie 5 lat gwarancji w cenie 100-200 złotych w zależności od ogólnej ceny urządzenia. Oprócz pięciu lat bezpieczeństwa sprzętu, serwisu i wymiany podzespołów dostajemy coś jeszcze. Coraz częściej mamy możliwość otrzymać całkowicie nowy sprzęt w ramach okresu gwarancyjnego. Po 3-4 latach jest to zwykle sprzęt o lepszej technologii i osiągach.

AGD nie psuje się nawet dzisiaj

domowe agd
źródło: https://pixabay.com/pl/pralka-zabawki-metal-arkusz-546985/

Na naprawdę duży plus zasługuje sprzęt AGD. Urządzenia gospodarstwa domowego nawet dzisiaj nie ulegają awarii tak często jak sprzęt RTV. Jedyne kontrowersje są w przypadku lodówek. Nawet nie myślcie by brać tylko 2 letnią gwarancję. W ich przypadku chodzi o tak zwane nabijanie gazu chłodniczego, które może wykonać jedynie serwis. Na gwarancji mamy to za darmo, zaś bez niej musimy słono zapłacić. Nikt oprócz profesjonalnego serwisu nie naładuje nam substancji chłodzącej. Zawsze bierzcie pięć lat gwarancji ponieważ średnio w 3 roku należy nabić lodówkę a samemu tego nie zrobicie.

Prawo klienta względem gwarancji

pieniądze
źródło: https://pixabay.com/pl/rejestr-%C5%9Brodk%C3%B3w-pieni%C4%99%C5%BCnych-ceny-810546/

Jako nabywca i posiadacz urządzenia elektrycznego mamy coraz więcej praw chroniących nas jako konsumentów. Przy dwukrotnym uszkodzeniu (awarii) sprzętu mamy prawo domagać się zwrotu pieniędzy. To prawo zostało wprowadzone niedawno. Przy trzech awariach zwrot pieniędzy lub wymiana towaru na inny jest obowiązkiem sprzedawcy. Możemy także zwracać zakupiony towar w ciągu 10-14 dni od jego nabycia. Oczywiście ważne jest by nie był uszkodzony i nie miał śladów użytkowania. To nie takie proste, ale ostatecznie jest do zrobienia. Najważniejsze w tym wszystkim jest nasze podejście do sprzedawcy. Bo wyrozumiały sprzedawca przyjmie towar nawet ze śladami użytkowania i rozwalonym pudełku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *