Odbiór mieszkania krok po kroku
Odbiór mieszkania od dewelopera to kluczowa sprawa. Należy odpowiednio się do niego przygotować, by wiedzieć na co zwracać uwagę, jakie są nasze prawa oraz co możemy egzekwować od dewelopera. Mając odpowiednią wiedzę i przygotowanie można spokojnie przejść przez ostatni etap dzielący nas od otrzymania upragnionych kluczy.
Odbiór mieszkania jest niezwykle ważny – ma służyć ocenie lokalu, wykryciu ewentualnych usterek czy błędów i zgłoszeniu ich, by wykonawca dokonał napraw jeszcze zanim zajmiemy się wykańczaniem wnętrza. Warto podejść do tego poważnie i rzetelnie. Najlepiej umówić się na odbiór w ciągu dnia, gdyż przy naturalnym świetle najłatwiej dostrzec wszelkie niedociągnięcia, zacieki, pęknięcia czy błędy. Nie dajmy się też poganiać. Odbiór powinien być wykonany spokojnie, rzetelnie i bez pośpiechu.
Dobrym rozwiązaniem jest wybranie się na odbiór w towarzystwie profesjonalisty, najlepiej inspektora nadzoru budowlanego. Jeśli mamy szczęście, znajdziemy go wśród rodziny, przyjaciół bądź znajomych znajomych – warto popytać. Jeśli nie znamy żadnego, nie wahajmy się wynająć specjalisty. Przeważnie jest to niezbyt wysoki wydatek (średnio 200 – 300 złotych), a pozwala czuć się pewniej i bezpieczniej. Fachowe oko z pewnością dostrzeże to, czego nie zauważymy od razu.
Idąc na odbiór, zabierzmy ze sobą plan mieszkania i – jeśli go mamy – plan instalacji. Warto zabrać też poziomicę (by rzeczywiście się sprawdziła, powinna mieć przynajmniej 2 metry), miarkę i kątownik. Oglądając mieszkanie zwróćmy uwagę na wielkość pomieszczeń (czy zgadza się z wcześniejszymi ustaleniami), rozkład pomieszczeń (czy jest zgodny z umową) oraz jakość wykończenia. W przypadku stanu deweloperskiego oznacza to przede wszystkim równą podłogę oraz proste, otynkowane ściany bez pęknięć. Warto pamiętać o dokładnym sprawdzeniu stolarki okiennej. Jeżeli mieszkanie ma balkon, sprawdźmy jego spadek i ujście dla deszczówki. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, nie bójmy się pytać i zgłaszać swoich wątpliwości.
Jeżeli zauważymy jakieś usterki, zadbajmy o to by zostały wpisane do protokołu zdawczo-odbiorczego. Zgodnie z przepisami, deweloper musi usunąć zgłoszone usterki w terminie określonym podczas odbioru (zależy on przede wszystkim od rodzaju zgłoszonych usterek). Trzeba pamiętać, że część usterek może wyjść dopiero po pewnym czasie. Dobry deweloper daje nawet kilkuletnią gwarancję na tego typu usterki i usuwa je nawet gdy już zamieszkamy.